Nieuws

Love Your Data

Hoe meet je de impact van journalistieke producties? Erik van Heeswijk, CEO van het analyticsbedrijf SmartOcto, vindt dat data niet langer de vijand maar de vriend zou moeten zijn van redacties. Bert Kok en Rick van Dijk spraken met hem in MediaMatters.

 

Van Heeswijk studeerde filosofie, maar kwam al gauw in de journalistiek terecht. Hij werkte onder meer als redacteur en als docent journalistiek op de Universiteit van Leiden. Bekend werd hij als hoofdredacteur van VPRO Digitaal waar hij ruim vijf jaar werkte. In 2013 begon hij met CleverLions, later SmartOcto.

 

In MediaMatters praat Erik onder meer over de gevolgen van de coronacrisis op de mediasector en over innovatie bij de publieke omroep. Natuurlijk komt ook data in de journalistiek aan de orde. Hoe meet je nu eigenlijk de impact van journalistieke producties? Hoewel veel journalisten er anders over denken, vindt Van Heeswijk dat data niet langer de vijand maar de vriend zou moeten zijn van redacties.

 

MediaMatters is een programma over innovatie in de media. Het wordt iedere eerste donderdag van de maand uitgezonden op New Business Radio van 16:00 tot 17:00 uur. Daarna is de radioshow ook als podcast te beluisteren op Spotify, Apple Podcast en SoundCloud.

 

MediaMatters is een project van de stichting Media Perspectives en zoekt oplossingen voor concrete uitdagingen van mediabedrijven bij internationale startups en scale-ups. Voor meer info: www.mediamatters.vc.

 

Ga terug